Laura St. Pierre I Jon Bath
NÉE À Saskatoon, SK
HABITE À Saskatoon, SK
NÉE À Saskatoon, SK
HABITE À Saskatoon, SK
Jon Bath
NÉ À Shaunavon, SK
HABITE À Regina, SK
Spectral Garden 2017
Installation, matériaux mixtes
Site 7 – Entrepôt de poissons, Mockbggar Plantation, Bonavista
Site 13 – « Caveau à racines », Elliston
Des plantes indigènes macèrent dans l’alcool, conservées dans des pots Mason, comme des échantillons dans un laboratoire. Exposées dans un « caveau à racines » et un entrepôt de poissons, ces conserves botaniques se réinventent sous la forme d’un Spectral Garden illuminé. Laura St. Pierre et Jon Bath ont créé ensemble des installations-projections à l’aide de plantes indigènes et d’appareils mis au rebus, pour fixer le passé et le recadrer dans l’avenir.
Comme un carrousel qui peine, des pots, lentilles et projecteurs à diapos grincent et cahotent dans une lente rotation motorisée. Des rayons de lumière transpercent les pots de verre et projettent des ombres distordues dans tout le vaste espace. Montée au deuxième étage d’un ancien entrepôt où le poisson salé était conservé dans des barils, l’installation déconcerte et émerveille. La combinaison du son mécanique, qui rappelle une boîte à musique, avec les silhouettes floues, les couleurs feutrées et les éclats précis de feuilles, de fleurs et du logo gravé des pots Mason, nous transporte dans une époque plus simple.
Le « caveau à racines » est une technique de conservation qui remonte à l’aube de la civilisation. Sa version contemporaine serait la chambre forte d’une réserve mondiale de semences. L’installation dans cet espace caverneux nous fait vivre une expérience viscérale : sombre, humide, terreuse. Les bocaux, dispersés au-dessus de cageots, irradient une lumière douce, comme une offrande magique, sous les yeux des spectateurs perplexes. Ils nous rappellent la présence de la vie dans ces lieux et le fragile équilibre entre les écosystèmes nécessaires à notre survie. À l’heure où la sécurité alimentaire est un enjeu grandissant, Spectral Garden nous incite à reconnaître ce que l’on peut conserver. CB
BORN Saskatoon, SK
LIVES Saskatoon, SK
Jon Bath
BORN Shaunavon, SK
LIVES Regina, SK
Spectral Garden 2017
Mixed media installation
Site 7 – Fish Store Mockbggar Plantation, Bonavista
Site 13 – Root cellar, Elliston
Native plants collected and preserved in alcohol are stored in mason jars like specimens in a lab. Installed in two food storage locations, a root cellar and a fish store, the botanical glass jars are re-imagined as an illuminated Spectral Garden. Laura St. Pierre and Jon Bath collaboratively create projection-based installations using plants and discarded technologies, storing and reframing the past for the future.
Like a sluggish merry-go-round, a carousel of jars, lenses and slide projectors sputter and squeak as they rotate on a motorized hub. Light rays shine through the jars casting distorted shadows on screens dispersed throughout the large space. Mounted in the upper level of an historic fish store where salt fish was graded and stored in barrels, the effect is haunting and beautiful. The combination of the mechanical sound, reminiscent of a wind up jewellery box, with the blurred silhouettes, muted colours, and occasional precise details of leaves, flowers and mason jar insignia, transports us to a simpler time.
The root cellar is an ancient technology for food preservation dating back to the beginnings of civilization, and carried forward in global seed vaults. The experience of St. Pierre and Bath’s installation in the cave-like space is visceral: dark, damp and earthy. Jars are dispersed over food storage crates, each with light emanating from within like a magical offering. Dazzled and bewildered, the viewer is distracted by the warm glow of the jars. They remind us that life exists is these places, and the delicate balance of ecologies necessary for survival. In an age when food security is a mounting issue, Spectral Garden calls us to question how and what to preserve. CB