Matthew Hollett
NÉ À Pasadena, TN
HABITE À St. John’s, TN
NÉ À Pasadena, TN
HABITE À St. John’s, TN
A House by the Water 2015
A City by the Sea 2015
Vidéo
Site 9 – Wellness Centre, Bonavista
Matthew Hollett est artiste visuel et écrivain. Ces deux œuvres ont été créées en 2015 pendant une résidence à The Rooms Provincial Art Gallery à St. John’s. Ce vaste complexe, conçu par Philip Pratt, qui abrite une galerie, un musée et des archives, répertorie des traits typiques d’architecture présents dans les bâtiments de pêche du début de la colonisation britannique et dans les bâtiments résidentiels d’aujourd’hui. Cette structure a suscité un questionnement chez l’artiste au sujet de l’évolution du paysage architectural à Terre-Neuve, plus particulièrement à l’heure où l’essor pétrolier et d’autres facteurs sociaux ont stimulé l’apparition de gigantesques « maisons de rêve », répliques surdimensionnées des maisons traditionnelles. Elles révèlent de nouvelles façons d’envisager l’espace vital domestique, les relations avec le voisinage et l’espace collectif.
Les créations de Matthew Hollett ont été présentées avec d’autres œuvres se rapportant à l’architecture dans leur contenu ou leur composition au Wellness Centre, à Bonavista, en phase de restauration. Bonavista était le lieu par excellence pour présenter ces œuvres, car on y dénombre des centaines de structures historiques dans divers états. Certaines ont été préservées il y a des dizaines d’années comme sites patrimoniaux provinciaux et fédéraux. La Bonavista Historic Townscape Foundation et le récent organisme Bonavista Living ont entrepris une restauration soignée d’édifices transformés en maisons d’habitation, en ateliers d’artisanat et en commerces. PG
BORN Pasadena, NL
LIVES St. John’s, NL
A House by the Water 2015
A City by the Sea 2015
Video
Site 9 – Wellness Centre, Bonavista
Matthew Hollett is a visual artist and writer. These two works were produced during a 2015 Elbow Room Residency at the Art Gallery, The Rooms, St. John’s. That large Philip Pratt-designed building, housing gallery, museum and archives, references archetypal “house” shapes that were used in fishing premises from the British colony’s earliest years and later for residential buildings. This structure generated questions for the artist about Newfoundland’s changing architectural landscape, particularly as the booming oil economy here and other social factors have stimulated the appearance across the province of gigantic “dream homes” that are, at best, steroidal facsimiles of traditional houses. They reveal new, very different attitudes to scale and necessary domestic spaces, relationship to neighbours and community space.
Hollett’s works were presented with other works making reference in content or composition to architecture in the Wellness Centre, Bonavista, an old high school in the throes of renovation. Bonavista was an appropriate setting. Hundreds of historic structures, in varying states, exist in the town. Some were preserved decades ago as federal and provincial historic sites. The Historic Bonavista Townscape Foundation and, more recently, Bonavista Living have undertaken careful restorations of buildings now functioning as homes, craft studios and new business premises. PG