Photo of Ned Pratt

Ned Pratt

NÉ À St. Catherine’s, TN
HABITE À St. John’s, TN

Some photographs 2008–2016
Photographie
Site 9 – Wellness Centre, Bonavista

More Than Skin Deep 2014
Photographie
Site 20 – Port Rexton Brewing Co., Port Rexton

Ned Pratt est reconnu ici et ailleurs pour ses photographies singulières grand format de paysages où se dressent des constructions humaines banales : un brise-lames, un trottoir craquelé, des poteaux électriques. Il se veut à la fois archiviste, documentariste et photographe paysagiste. Elles ont été exposées au Wellness Centre, à Bonavista, une ancienne école en rénovation. Ses œuvres étaient accrochées aux cloisons qui délimitaient le périmètre des anciennes classes, avec d’autres cloisons dressées autour et derrière elles qui réduisaient la longueur considérable du bâtiment. Ce cadre insolite renforçait la nature architecturale de son œuvre.

L’art à Terre-Neuve-et-Labrador a longtemps été dominé par l’imagerie du paysage. C’est toujours le cas, même si une nouvelle vague d’artistes visuels introduit de nouveaux sujets, médias et points de vue esthétiques. L’art du paysage est diversifié, mais il se caractérise encore principalement par des approches romantiques, expressives, documentaires ou réalistes. Les photographies de Ned Pratt se démarquent par leur simplicité, l’alignement de plans spatiaux, le subtil équilibre des éléments et l’absence de propos narratifs. Ses images oscillent entre abstraction et réalité. Il ne reproduit pas le paysage de Terre-Neuve que nous connaissons déjà. Il nous en propose un de son cru.

 

Le portrait est un volet moins connu de son art. Robbie vient de More Than Skin Deep, un projet lancé par Gloria Hickey, critique et conservatrice sur la culture du tatouage à St. John’s. Pratt a déjà dit : « On ne prend pas une photo, on nous la donne. »  L’approche respectueuse du photographe assure un équilibre entre le dévoilement des motifs « encrés » sur les corps, leur individualité et leur dignité. PG

En haut : Ned Pratt, Some photographs, 2008–2016 (montage de l’installation). Tous 82,5 x 115,6 cm (33 x 46,25 po). Gauche, Miller Mechanical, en haut, New Ferry, en bas Aid to Navigation, droit, Connaigre Peninsula.

Ned Pratt, Lay-by, Wreckhouse, 2016. Impression pigmentée à l’encre, 82,5 x 115,6 cm (33 x 46,25 po). Gracieuseté de Christina Parker.

Photo of Ned Pratt

Ned Pratt

BORN St. Catherine’s, NL
LIVES St. John’s, NL

Some photographs 2008–2016
Photography
Site 9 – Wellness Centre, Bonavista

More Than Skin Deep 2014
Photography
Site 20 – Port Rexton Brewing Co., Port Rexton

Ned Pratt is drawing national and international attention for his distinctive large-scale photographs of landscape and mundane man-made structures and interventions within it—cracked asphalt, breakwaters, a utility pole. He has described wanting to merge the roles of archivist, documentarian and landscape photographer. Seven works were installed in the Wellness Centre, Bonavista, a former secondary school now under renovation. His works were hung on stud walls outlining the perimeter of former classrooms, with other stud walls around and behind them, receding down the building’s considerable length. This odd setting reinforced the architectonic nature of his work.

Art-making in Newfoundland has long been dominated by landscape imagery—even as the growing visual arts community brings new subject matter, media and aesthetic interests. But while landscape art here is more diverse than many recognize, it nonetheless mainly has been Romantic, expressionist, nostalgic or realist. Not so Pratt’s reductive works, with their apparent simplicity, alignment of planes, careful balance of elements, and the emptying out of narrative. They hover between abstraction and reality. This is not Newfoundland as we have seen it before: he is making a Newfoundland of his own.

Portraiture is a longtime but lesser-known aspect of his practice. Robbie is from More Than Skin Deep, a project undertaken with curator/writer Gloria Hickey on the varied tattoo culture of St. John’s. Portraits, Pratt has said, “are given, not taken”. His respectful portraits balance portrayal of the “ink” on their skin with a sense of the subjects’ individuality and dignity. PG

Top: Ned Pratt, Some photographs, 2008–2016 (installation view). All 82.5 x 115.6 cm (33 x 46.25”). Left, Miller Mechanical, top, New Ferry, bottom, Aid to Navigation, right, Connaigre Peninsula.

Ned Pratt, Lay-by, Wreckhouse, 2016. Pigment-based archival print, 82.5 x 115.6 cm (33 x 46.25”). Courtesy of Christina Parker.