Photo of Elizabeth McIntosh

Elizabeth McIntosh

NÉE À Simcoe, ON
HABITE À Vancouver, CB

Paintings 2015–2017
Peinture
Site 23 – Lester-Garland House, Trinity

Fogo, au large de la côte nord de Terre-Neuve. La résidence est guidée par la notion de « rencontres » entre culture et nature, par la volonté de mettre en phase des gens, des façons de faire et de penser de partout. Les peintures d’Elizabeth McIntosh convoquent une rencontre heureuse entre l’abstrait et le figuratif dans une quête de nouvelles relations dans l’histoire de la peinture.

Grâce à un agencement de contours adoucis, de formes insolites, de couches inusitées, ses peintures résistent à la rigueur géométrique de l’abstrait. Par un processus évolutif d’emprunt et d’improvisation, l’artiste négocie des parcours qui pénètrent et contournent les peintures spatiales. Les contrastes de couleur induisent une dynamique, une pulsation à la fois magnifiante et réductrice. Les lignes se font motifs et les formes ouvrent des passages pour le regard. L’interrelation entre les tableaux insuffle un rythme qui anime toute la pièce.

Exposés dans une maison de style georgien, les tableaux affichent une modernité incongrue dans ce lieu historique. La grande demeure de briques construite à Trinity dans les années 1760 était unique en son genre dans la province. Reconstruite sur la fondation de pierre existante, la Lester-Garland House reflète les époques des diverses structures érigées sur le site. Dans ce contexte, les tableaux d’Elizabeth McIntosh s’affirment comme des voix contemporaines qui dialoguent avec le passé. Le mobilier et les détails architecturaux de la maison sont issus de recherches archéologiques et de reproductions photographiques. Également à partir de diverses sources de matériaux, l’artiste réinterprète toute une gamme de tropes visuels en les transformant en créations inattendues. Les tableaux de petit format, audacieux et presque comiques dans leur impertinence, donnent un regain d’énergie à l’espace. CB

En haut : Elizabeth McIntosh, Lost Boy, 2016. Flashe et huile sur toile, 45,5 x 51 cm (18 x 20 po).

Au dessus : Inset 2017. Huile sur toile, 61 x 51 cm (24 x 20 po).

Elizabeth McIntosh, Leggy, 2015. Huile sur toile, 81 x 66 cm (32 x 26 po).

Photo of Elizabeth McIntosh

Elizabeth McIntosh

BORN Simcoe, ON
LIVES Vancouver, BC

Paintings 2015–2017
Painting
Site 23 – Lester-Garland House, Trinity

Elizabeth McIntosh was 2017 artist-in-residence at Fogo Island Arts, off the northern coast of Newfoundland. Central to the residency is the notion of “encounters” with the culture and landscape, connecting disparate peoples, practices and ways of being in the world. McIntosh’s paintings engage playfully with abstraction and figuration in search of new relationships within the history of painting. Using a combination of softened edges, awkward shapes, and curious layering, her paintings resist the authority of hard-edged geometric abstraction. Through an open-ended process of quotation and improvisation, pathways are negotiated through and around the spatial paintings. Colour contrast elicits a push-pull effect, a pulse of magnification and reduction. Lines become pattern and shapes create openings through which to peer. One in relation to the other, a rhythm ensues that enlivens the room.

Situated in an historical Georgian house, the paintings’ modernity is an unexpected interruption in the site’s historicity. The large brick residence, built in Trinity in the 1760s, was the first structure of its kind in the province. Reconstructed on the existing stone foundation, Lester-Garland House represents the various historical periods of the different structures that had existed on the site. In this context, McIntosh’s paintings appear as contemporary voices in dialogue with the past. The furnishings and architectural details of the house are based on archaeological research and photographic reproductions. Similarly constructed from a variety of source material, McIntosh reworks a range of visual tropes transforming them into new and unfamiliar inventions. The small-scale paintings are bold, even comical in their brashness. They activate the room with life and presence. CB

Top : Elizabeth McIntosh, Lost Boy, 2016. Flashe and oil on canvas, 45.5 x 51 cm (18 x 20”).

Above : Inset 2017. Oil on canvas, 61 x 51 cm (24 x 20”).

Elizabeth McIntosh, Leggy, 2015. Oil on canvas, 81 x 66 cm (32 x 26”).