Photo of John Hartman

John Hartman

NÉ À Midland, ON
HABITE À Tiny, ON

Paintings 2017
Peinture
Site 22 – Fishers’ Loft Conference Centre, Port Rexton

On reçoit de front les portraits provocateurs de John Hartman plus grands que nature, énergiques et effervescents, à l’image des romans des auteurs qu’ils dépeignent. Exécutés à partir de croquis et de photographies, les sujets s’affirment en gros plans palpables, aussi poignants que les histoires qu’ils racontent, plaqués à l’avant-plan de vastes paysages. Depuis les années 1990, John Hartman dépeint la relation intime entre les êtres et les lieux. Il a d’abord dessiné les rives occidentales de la baie terre-neuvienne de Conception, en 1996. En 2016, il y est retourné avec des carnets de croquis en accordéon. Ses aquarelles, ainsi que des photos prises par un petit drone, ont servi d’arrière-plan à ses portraits des auteurs les plus connus de Terre-Neuve. Chaque auteur est présenté devant le paysage d’un lieu qui lui est cher.

John Hartman est reconnu dans le monde entier pour ses grandes peintures de couleurs vives, ses vues aériennes de villes et ses paysages de la baie Georgienne, de Terre-Neuve et de l’intérieur de la Colombie-Britannique. Ses portraits sont moins connus, mais tout aussi fascinants. Ils saisissent par leur format audacieux et leur ambiance déstabilisante. Placés en surplomb, les auteurs dominent le vaste paysage, source de leur inspiration. Peints avec énergie en larges touches et rouges vifs, les fonds regorgent de détails qui décrivent la terre en miniature. Il n’y a aucun plan intermédiaire, aucune place pour l’ambiguïté. Le panorama se déploie au loin comme le paysage qui sert de toile de fond au Conference Centre, lieu de l’exposition. Port Rexton, en contrebas, apparaît comme un décor petit et détaillé, semblable à ceux de Hartman. À l’instar des portraits, le Conference Centre est perché au-dessus de la ville, à la fois à l’écart et proche de la collectivité en contrebas. L’interrelation entre la nature et la culture façonne un tableau qui inspire les auteurs et les peintres depuis des siècles. CB

En haut : John Hartman, Lisa Moore, Broad Cove, 2017 (gauche); Michael Winter, Bradley’s Cove 2017 (droite). Huile sur toile, 52,5 x 167,5 cm (60 x 66 po).

John Hartman, Michael Crummey, Western Bay, 2017. Huile sur toile, 122 x 173 cm (48 x 68 po).

Photo of John Hartman

John Hartman

BORN Midland, ON
LIVES Tiny, ON

Paintings 2017
Painting
Site 22 – Fishers’ Loft Conference Centre, Port Rexton

John Hartman’s in-your-face provocative portraits are larger than life, throbbing with energy and effervescence, much like the novels of the authors they depict. Painted from sketches and photographs, the figures are close up and palpable, as visceral as the stories they pen, looming large over an expansive landscape. Hartman has been painting the intimate and intertwined relationship between people and place since the 1990s. He first sketched the western shores of Conception Bay, Newfoundland in 1996, and in 2016 he travelled up and down the coast working on-site in his accordion sketchbooks. The resulting watercolour studies and photographs taken from a small camera-equipped drone have provided the landscape backgrounds for his portraits of Newfoundland’s most celebrated authors. Each author is presented in the place where they feel a deep sense of belonging.

Hartman has received international acclaim for his large-scale brightly-painted aerial views of cities, and landscapes of Georgian Bay, Newfoundland and the interior of British Colombia. His portraits are less well known though no less compelling. Their edgy scale and atmosphere make them confrontational and breathtaking. Placed high above the ground, the authors command the unbound landscape as their muse. Painted briskly with broad strokes and fiery reds, the backgrounds are rich in details that describe the land in miniature. There is no middle ground, no space for ambiguity. The panorama unfolds in the distance similar to the vistas beyond the Conference Centre where the work is installed. The view of Port Rexton below reveals itself small and detailed, similar to Hartman’s backgrounds. Like the placement of the portraits, the Conference Centre is perched above the town, at once removed from and connected to the community below. The intermingling of nature and culture is a rich tableau from which painters and authors have drawn inspiration for centuries. CB

Top: John Hartman, Lisa Moore, Broad Cove, 2017 (left); Michael Winter, Bradley’s Cove 2017 (right). Oil on linen, 52.5 x 167.5 cm (60 x 66”).

John Hartman, Michael Crummey, Western Bay, 2017. Oil on linen, 122 x 173 cm (48 x 68”).