Photo of Sara Angelucci

Sara Angelucci

NÉE À Hamilton, ON
HABITE À Toronto, ON

Arboretum 2016
Photographie
Site 22 – Fishers’ Loft Conference Centre, Port Rexton

Venetian Forest 2013
Création sonore
Site 2 – Community Hall, Duntara

Maritime Forest 2017
Performance sonore
Church of the Most Holy Trinity, Trinity

Les recherches de Sara Angelucci sur l’histoire de la photographie révèlent la façon dont les photos racontent, imaginent ou commémorent. Ses œuvres sonores présentent la voix humaine par le chant, l’imitation de sons et la parole. L’éventail de son art se déploie dans ses œuvres présentées dans trois sites de la Biennale Bonavista. Arboretum est une série de photographies exposées au Fishers’ Loft Conference Centre, à Port Rexton. Venetian Forest est une œuvre sonore présentée au centre communautaire de Duntara, est une performance dans l’église la plus ancienne de Trinity.

Arboretum présente des portraits photographiques du 19e siècle dans lesquels le décor forestier peint a été transformé pour laisser les arbres gagner sur les personnages et les reléguer à l’arrière-plan. Ces photos de « format cabinet » étaient prisées pour immortaliser un portrait de famille, souvent en studio sur des fonds de nature idéalisée. Le Fishers’ Loft Conference Centre, niché sur le versant d’un boisé de tuckamores couverts de mousse, fait écho au cadre sylvestre des photographies de Sara Angelucci. La fusion du tissu complexe de ces arbres sensibles avec des portraits humains suggère les liens sociaux et familiaux présents dans ces deux milieux et nous rappelle notre interconnexion avec la nature.

Maritime Forest met en scène un vol d’oiseaux imaginaires dont le chant matinal est interprété par des sifflets-oiseaux recueillis dans le monde entier. Cette œuvre céleste a été interprétée dans un lieu sacré, la Church of the Most Holy Trinity, qui résonne habituellement de chants de prière. Le son emplissait l’espace de la petite construction de bois pour transporter l’auditeur au cœur d’une forêt magique. Présentée comme une œuvre sonore, Venetian Forest, une œuvre sonore, fait partie d’une installation collaborative avec deux autres artistes, véritable trinité terre-mer-ciel et ode dédiée aux éléments. CB

En haut : Sara Angelucci, Maritime Forest, 2017. Performance sonore.

Sara Angelucci, Arboretum (Boy/Double Ash) 2016. Impression à jet d’encre, 79 x 112 cm (31 x 44 po). Gracieuseté de Stephen Bulger Gallery.

Photo of Sara Angelucci

Sara Angelucci

BORN Hamilton, ON
LIVES Toronto, ON

Arboretum 2016
Photography
Site 22 – Fishers’ Loft Conference Centre, Port Rexton

Venetian Forest 2013
Audio work
Site 2 – Community Hall, Duntara

Maritime Forest 2017
Audio performance
Church of the Most Holy Trinity, Trinity

Sara Angelucci’s research on the history of photography reveals the ways in which photographs are constructed to tell particular stories, create histories and participate in memorialization. Her audio works present the human voice through song, mimicked sounds and spoken word. The breadth of Angelucci’s practice is represented through works in three Bonavista Biennale locations: Arboretum is a series of photographs installed at Fishers’ Loft Conference Centre in Port Rexton, Venetian Forest is an audio work in the community hall in Duntara, and a performance was staged in the oldest remaining church in Trinity.

Arboretum features found 19th-century cabinet cards whose painted forest backdrops have been transformed into lush forests that take over the figures, pushing them into the background. The cabinet card, a popular way to have a family portrait taken for posterity, often presented idealized nature as background. Fishers’ Loft Conference Centre, itself nestled into a forested hillside of moss-covered tuckamore, mirrors the arboreal environment of Angelucci’s photographs. The amalgam of complex sentient trees with human portraits suggests the social and family networks contained in both, reminding us of our interconnectedness with nature.

Maritime Forest conjures an imaginary gathering of birds in an imaginary place, a morning chorus of bird songs made using toy bird whistles collected from around the world. The celestial piece was performed in a sacred space, Church of the Most Holy Trinity, where voices are traditionally raised in songs of praise. An enveloping sound filled the small wooden structure transporting the listener deep into a magical forest. Presented as an audio work, Venetian Forest is an audio work presented in a collaborative installation with two other artists’ works, a trinity of land, sky and sea in an ode to the elements. CB

Top: Sara Angelucci, Maritime Forest, 2017. Audio performance.

Sara Angelucci, Arboretum (Boy/Double Ash) 2016. Inkjet print, 79 x 112 cm (31 x 44”). Courtesy of Stephen Bulger Gallery.