Photo of Scott Walden

Scott Walden

NÉ À Toronto, ON
HABITE À New York et TN

Unsettled Revisited années 1990
Photographie
Site 11 – St. Mary’s Anglican Church, Elliston

Duntara Harbour 2017
Photographie
Site 3 – Community Hall, Duntara

Pour aller à la St. Mary’s Church à Elliston, les visiteurs traversent un ancien cimetière aux pierres tombales estompées, puis un bosquet d’épinettes. La chapelle, simple et sereine, est propice à la méditation et à l’exercice de mémoire. Elle a abrité douze œuvres tirées de Unsettled Revisited, une série de 48 photographies en noir et blanc prises dans les années 1990, qui témoignent de la détérioration des villages abandonnés dans le cadre du Resettlement, la relocalisation décrétée par le gouvernement dans les années 1950 et 1960. (Les œuvres les plus connues sur cette relocalisation sont les croquis de David Blackwood, inspirés des récits de ses grands-parents et d’autres expropriés de l’île Bragg, dans la baie de Bonavista.) Pour Scott Walden, photographe et professeur de philosophie, ces structures à l’abandon symbolisent la dissolution de lieux dans lesquels la présence humaine a transformé la nature sauvage en espaces chargés de sens. Ces thèmes du déracinement, de la perte et de la mémoire sont présents chez d’autres artistes de la Biennale Bonavista, notamment Marlene Creates, Reinhard Reitzenstein, Pam Hall et Catherine Blackburn.

Scott Walden a créé l’installation Duntara Harbour en 2016, lors d’une résidence à 2 Rooms Contemporary Art Projects. Ses 150 photos de sections de la plage, imprimées sur des tuiles autocollantes, serpentaient sur le plancher du centre communautaire de Duntara en arcs, sentiers et lignes que l’on retrouvait sur le littoral voisin. Les visiteurs pouvaient se promener sur cette plage toute proche et découvrir son caractère façonné chaque jour par le mouvement inexorable de la mer. On retrouvait aussi sur les lieux une installation sonore de Gayle Young basée sur des enregistrements sous-marins captés au large de Bonavista et de l’île Fogo. PG

En haut : Scott Walden, Duntara Harbour, 2017 (montage de l’installation). Photographies sur papier autocollant.

Scott Walden, Unsettled #6, Parsons Harbour, South-West Coast, 1999. Image photographique sur papier chiffon, 25,7 x 35,8 cm (10,1 x 14.1 po).

Photo of Scott Walden

Scott Walden

BORN Toronto, ON
LIVES New York and NL

Unsettled Revisited 1990s
Photography
Site 11 – St. Mary’s Anglican Church, Elliston

Duntara Harbour 2017
Photography
Site 3 – Community Hall, Duntara

To enter St. Mary’s Church in Elliston, off a busy main road, visitors pass through an ancient graveyard, tombstone inscriptions nearly obliterated by lichen and weather, then a stand of small spruce. The small church is simple and serene, offering space for contemplation and memory. Installed here were 12 works from Unsettled Revisited, a 1990s series of 48 elegiac black-and-white photographs of the remnants of communities from which people were relocated to larger population centres in the 1950s–1960s government program commonly known as Resettlement. (The best-known artworks about resettlement are David Blackwood’s etchings, based on his grandparents’ and others’ forced abandonment of Bragg’s Island, Bonavista Bay.) For Scott Walden, photographer and philosophy professor, these dissolving structures are metaphors for the dissolution of “places”, created when human habitation turns geography into spaces of meaning. Themes of dislocation, loss and memory resonate in the work of several Bonavista Biennale artists, including Marlene Creates, Reinhard Reitzenstein, Pam Hall and Catherine Blackburn.

Walden’s installation, Duntara Harbour, comes out of a 2016 residency at 2 Rooms Contemporary Art Projects. His 150 photographs of sections of beach, printed on peel-n’-stick tiles, crisscross the floor of the Duntara community hall in the arcs, path and lines found on the shoreline nearby. Visitors could choose to walk that beach, only yards away—where they would discover that a Newfoundland beach changes daily in response to the sea’s inexorable action. Here also was Gayle Young’s audio installation based on underwater recordings around Bonavista and Fogo Island. PG

Top : Scott Walden, Duntara Harbour, 2017 (installation view). Peel ’n’ stick photographs.

Scott Walden, Unsettled #6, Parsons Harbour, South-West Coast, 1999. Photographic image on rag paper, 25.7 x 35.8 cm (10.1 x 14.1”).