Kym Greeley

NÉE À St. John’s, TN
HABITE À St. John’s, TN

How about you  2019
Peinture
Site 18 — Fishermen’s Protective Union Store, Port Rexton

Dans sa peinture, Kym Greeley met souvent en scène Terre-Neuve, ses paysages, son architecture et sa culture. Loin des tableaux pittoresques, son travail porte sur des sujets qui, bien que familiers, confrontent l’imagerie carte postale de sa province natale.

Lors d’un tour de la péninsule de Bonavista, elle a documenté le paysage avec son cellulaire en prenant le pare-brise de sa voiture comme cadre de composition. Les peintures inspirées de ses photographies expriment la monotonie ordinaire d’un chemin peuplé de poteaux de téléphone, de lignes électriques, de rambardes et de panneaux de signalisation. Répétitive par ses compositions aux variations infimes, cette série s’apparente au scénario-maquette d’un film. Ses peintures composent une image en mouvement qui dépeint le déplacement d’un point à un autre en rapportant tous les arrêts entre les deux. Bien que le sujet fasse référence à des lieux précis de Terre-Neuve, l’ubiquité de sa nature nous porte à réfléchir aux notions de présence et d’expérience « vraie ».

Les surfaces planes de ces toiles sérigraphiées, essentiellement monochromes, témoignent d’une grande habileté et d’une grande précision technique, tout comme les autres facettes du travail de Greeley. Privée de la présence périphérique d’ombres et de textures, l’attention se tourne sur le contenu conceptuel et émotif de l’imagerie. La latitude donnée à l’interprétation permet d’explorer l’influence du format numérique non seulement sur la perception d’un lieu, mais aussi sur l’expérience de la peinture. DD

En haut : Kym Greeley, It’s Not Fair 2019. Acrylique sur toile et sérigraphie, 91 x 60 cm (36 x 24”). Photo : m + e photography.

1 : Kym Greeley, How about you  2019 (montage de l’installation). Photo : m + e photography.

2 : Kym Greeley, How about you  2019 (montage de l’installation). Photo : m + e photography.

Kym Greeley

BORN St. John’s, NL
LIVES St. John’s, NL

How about you  2019
Painting
Site 18 — Fishermen’s Protective Union Store, Port Rexton

In her painting, Kym Greeley quite often references Newfoundland and its landscape, architecture and culture. Rather than compositions of picturesque sites and scenes, her work is of subject matter that, while familiar, challenges the overly romanticized and tourism-driven visual representations of the province she calls home.

On a road trip to the Bonavista Peninsula, the artist used a cellphone camera to document the surrounding landscape with the windshield of her vehicle serving as a framing device. The resulting paintings, based on the photographs she took, capture the seemingly nondescript route that was travelled and its mundane details: telephone poles, electric lines, guardrails and highways signage. Repetitive in format, with one composition differing only slightly from the next, this series of paintings is filmic in quality and scope; like storyboards, they act as a moving image that depicts a journey from one point to the next and the many stops in between. Though referencing specific locations in Newfoundland, the ubiquitous nature of the subject matter lends itself to a wider inquiry into notions of presence and “true” experience.

The flat surfaces of these largely monochromatic, screen-printed canvases, as with all other elements of Greeley’s work, demonstrate high skill and technical precision. Devoid of extraneous information such as shading and texture, attention is instead focussed on the conceptual and emotive content of her imagery. The open-ended narrative that unfolds, while resisting easy summation, is centred on an exploration of how digital technology mediates our relationship both to the places we inhabit, and with the discipline of painting. DD

Top : Kym Greeley, It’s Not Fair 2019. Acrylic on canvas with screenprint 91 x 60 cm (36 x 24”). Photo : m + e photography.

1 : Kym Greeley, How about you  2019 (installation view). Photo : m + e photography.

2 : Kym Greeley, How about you  2019 (installation view). Photo : m + e photography.