Sean Patrick O’Brien

NÉ À Hermosa Beach, CA, États-Unis
HABITE À Freeport, ME, États-Unis

Bergmál  2019
Installation adaptée au site
Site 17 — Champney’s Cove, Champney’s West

Rainbow’s End  2011
Installation

A Circle in Curved Space  2011
Installation
Site 13 — Caveau à racines

En descendant la colline qui mène au village de Champney’s West, on aperçoit une forme blanche lumineuse qui flotte dans le port de l’anse. De plus près, la forme géodésique ressemble à un iceberg du Groenland. Cette sculpture in situ de Sean Patrick O’Brien s’intitule Bergmál, qui signifie « écho » en islandais (de berg pour « roche » et mál pour « langue »). Lorsqu’il fond, un iceberg libère de l’air comprimé emprisonné depuis des dizaines de milliers d’années. L’effervescence générée se veut l’écho d’un souffle du passé. La sculpture est installée près d’un aquarium qui possède d’étonnants bassins de manipulation et des squelettes marins ; Bergmál évoque un mollusque échappé.

À l’instar du glacier qui amasse et charrie des matériaux, la sculpture glaciaire d’O’Brien véhicule les idées. C’est une île flottante, une maison errante qui frémit aux humeurs marines au bout de son ancre. Sa délicate structure immaculée est pourtant robuste comme un refuge contre les vents de tempête. Mise à l’eau et conduite à son mouillage par les pêcheurs, Bergmál est l’œuvre de tout un village en symbiose avec la mer.

La présence futuriste de Bergmál nous rappelle que la nature sur commande est une construction de l’esprit dans un monde confronté à une crise environnementale. Les icebergs toujours plus gros et plus nombreux qui dévalent l’Atlantique Nord chaque printemps incarnent la fragilité de la Terre. Comment profiter de la nature sans l’épuiser ? En faisant le tour de l’anse, on admire le jeu de la lumière sur les facettes de l’iceberg qui scintille comme une voile au vent. CB

En haut : Sean Patrick O’Brien, Bergmál  2019 (avec l’artiste). Dacron thermorétréci, tubes de métal, tubes de plastique, mousse recyclée, colle, peinture, ferrures, 3.6 x 3.6 x 3 m (12 x 12 x 10′). Commande de la Biennale Bonavista.

1 : Sean Patrick O’Brien, Bergmál  2019 (montage de l’installation).

2 : Sean Patrick O’Brien, A Circle in Curved Space  2011. Pigment phosphorescent, laser ultraviolet, corde, bois, métal, peinture, pile, panneau photovoltaïque, détecteur de mouvement, dimensions variables.

Sean Patrick O’Brien

BORN Hermosa Beach, CA, USA
LIVES Freeport, ME, USA

Bergmál  2019
Site-specific installation
Site 17 — Champney’s Cove, Champney’s West

Rainbow’s End  2011
Installation

A Circle in Curved Space  2011
Installation
Site 13 — Root cellar

Descending the hill into the community of Champney’s West, one sees in the distance a shape of white light floating in the cove’s circular harbour. Though iceberg season is long past, the geodesic form, as it begins to come into focus, looks distinctly like a glacier from Greenland. Sean Patrick O’Brien’s site-specific sculpture is titled Bergmál, the Icelandic word for “echo” (from berg meaning “rock” and mál meaning “language”). The compressed air trapped for millennia in a melting glacier is released like an echo from the past. “Bergie seltzer”, popping in a glass of water, is the kind of play O’Brien incites through his artwork inspired by these frozen wonders of the universe. The sculpture is installed near an aquarium that has astonishing touch tanks and marine skeletons; Bergmál is like the snail that escaped.                     

Similar to a glacier picking up and transporting material, O’Brien’s sculpture metaphorically transports ideas. It is a floating island, a nomadic home taut on its anchor, alive with micro-movements, responding to the sea. Its elegant white shape is deceptively strong, a tent for refuge able to resist gale force winds. Launched like a boat and floated to its mooring by local fishers, it took a village with deep seafaring knowledge to make Bergmál.

Bergmál’s futuristic presence reminds us that nature on demand is a construct in an environmentally challenged world. The increased size and number of icebergs flowing down the North Atlantic each spring is a powerful sign of the earth’s fragility. How can we inhabit, experience and enjoy nature without consuming it? Circling the perimeter of the ocean pond, one sees the play of light shimmering on the glacier’s angled surfaces, like a sail in the wind. CB

Top : Sean Patrick O’Brien, Bergmál  2019 (with artist). Heat-shrink Dacron, metal tubing, plastic tubing, recycled foam, glue, paint, hardware, 3.6 x 3.6 x 3 m (12 x 12 x 10′). Commissioned by Bonavista Biennale.

1 : Sean Patrick O’Brien, Bergmál  2019 (installation view).

2 : Sean Patrick O’Brien, A Circle in Curved Space  2011. Phosphorescent pigment, ultraviolet laser, wire, wood, metal, paint, battery, photovoltaic panel, motion sensor, dimensions variable.